Friday, April 8, 2011

kelebihan rukuk, sujud...





salam ukhuwah buat teman-teman...
hari ini dah hari sabtu...
another 2days lagi...kami akan kembali bertiga..
entry hari ini bukan tentang mereka yang saye sayang...hehe..(jangan marah noooo...)

kisah tentang manusia...
tentang kehidupan seharian kita sebagai hamba Allah di muka bumiNya..
amboi madihah....sejak dua menjak lain macam je entry....hehe..sharing is caring kan..
apa yang baik saye nampak akan saye kongsi bersama anda semua..

semalam ada terbaca dalam METRO...bahagian Ad-Din...
tentang solat seharian kita..
rasanya ramai yang tahu dan ada segelintir yang tidak tahu kan???


tak mengapa..kita just share..and kita cuba seimbangkan dunia dan akhirat...betoi dak anak-anak???...heheh..


moga anak ibu menjadi anak yang solehah...amin..





entry hari ini menyentuh bab kelebihan waktu kita rukuk dan kita sedang sujud...


sepertimana yang kita ketahui : SOLAT adalah kewajipan yg perlu kita tunaikan sejak nabi Muhammad s.a.w melalui peristiwa besar yang di namakan israk dan mikraj.
sebelum itu, umat Islam menunaikan solat sebanyak 50 kali sehari semalam...tapi..bagaimanpun apabila Allah SWT memerintahkan Rasulullah hanya solat lima kali sehari semalam,

Ia adalah berita yang menakjubkan di mana manusia diberikan keringanan begitu banyak. Hampir 10 kali ganda solat dikurangkan semata-mata kerana Allah sangat kasih pada hamba-Nya, yakni Nabi Muhammad S.A.W.

Namun, masih ramai di kalangan masyarakat Islam mengabaikan solat yang adalah kefarduan kepada mereka. Mereka menganggap solat membuang masa dan tidak memberi apa-apa kesan dan manfaat.

Padahal, apa yang mereka lakukan di dunia sebenarnya jauh lebih leka dan terpesong daripada landasan Islam yang Di dalam posisi rukuk, seseorang akan berasa sakit di bahagian belakang peha jika menekan kedua belah lutut dengan meluruskan tangan. Posisi 90 darjah seperti yang disarankan oleh Rasulullah SAW mampu menyembuhkan penyakit berkaitan tulang belakang. Lutut perlulah diletakkan terlebih dahulu sebelum diikuti tangan dan kepala dalam kedudukan sujud. Kedudukan begini adalah cara terbaik untuk menjadikan otot besar dan kuat.

sebenar. Solat dipandang enteng dan ramai mengambil langkah mengabaikannya kerana sibuk dengan kehidupan dan kesibukan duniawi.

Allah tidak mensia-siakan apa yang diperintahkan, dan manusia perlulah mengkaji keindahan dan kehebatan Maha Pencipta. Jika tidak, masakan manusia tahu erti bersyukur kerana tidak mencintai Tuhan melebihi dari segala-galanya jika tidak mengetahui kehebatan-Nya.

Ibarat solat selama 5 minit akan merugikan mereka, dan pada waktu itu sahajalah dianggap masa itu emas. Sedangkan terdapat banyak perkara lain lagi yang mengakibatkan masa emas itu tidak bernilai lagi akibat tidak menunaikan solat.


Semasa meletakkan tangan di antara dada dan pusat selepas takbiratul ihram, posisi tangan pada waktu itu ialah dalam keadaan rehat. Jika dilihat dari sudut ahli fisiologi, posisi tersebut berada dalam keadaan rehat yang maksimum. Ia mampu melancarkan pergerakan sendi dan mengelakkan penyakit sendi.


Di dalam posisi rukuk, seseorang akan berasa sakit di bahagian belakang peha jika menekan kedua belah lutut dengan meluruskan tangan. Posisi 90 darjah seperti yang disarankan oleh Rasulullah SAW mampu menyembuhkan penyakit berkaitan tulang belakang. Lutut perlulah diletakkan terlebih dahulu sebelum diikuti tangan dan kepala dalam kedudukan sujud. Kedudukan begini adalah cara terbaik untuk menjadikan otot besar dan kuat.





secara tidak langsung ia membantu melancarkan pengaliran darah ke seluruh anggota badan....


wah...tengok...banyak yang kita tak ketahui di sebalik solat seharian yang kita lakukan..


moga info ini memberi kita sedikit sebanyak dan insyaAllah selepas ini sama-sama kita manfaatkannya...

INSYAALLAH....amin ya Rabb...






selamat beramal semua....
dari saidatul...mmuahs....

2 comments:

myza said...

Wah shomell nya saidatul bertudungg!!!sweet mcm irma hasni gitu..tp yayang mane leh smyg sambil sms dgn hfon tauuu..hahahhhaa

dieha said...

maiza : haha..mana boley sweet macam irma hasni..kena sweet macam ibu n atta dia la..hehe..moden kot smyg sambil berhp..haha..

Related Posts with Thumbnails