Thursday, March 24, 2011

kenapa tak boley minum air sambil berdiri??









salam hari jumaat buat semua kengkawan yang beragama islam..
alhamdulillah kita masih di beri secebis peluang untuk hidup di muka bumiNYa..

hari ini apa aktiviti kengkawan semua yer??
hope semua enjoy friday blues..hehe..selalu monday blues..tetiba ada friday blues..apa kemende la nih..

entry today about minum sambil berdiri..
saye ada terbaca satu artikel dan dari blog kengkawan..
tersentuh dgn bab ini..
padahal sebelum ini..memang suka minum berdiri..
pelik pulak bila fikir..kalu minum air manis saye akan duduk dengan penuh sopan..
kalu minum air mineral,air masak dan ataupun di gelar air mati saye akan minum sambil berdiri..

padahal boley aje duduk..
tapi sebab nak cepat ke?? alasan aje kan....ceh..ceh...ceh..

jom kita baca hadis nih...
awal pagi di mulakan dengan tazkiroh..
moga perkongsian ini dapat di manfaatkan bersama..









Sekecil dan seremeh apapun sesuatu menurut anggapan kita tidak akan terlepas dari sorotan islam sehingga agama Islam memberikan petunjuk dan jalan kebaikan di dalamnya. Seperti halnya minum, Islam mengajarkan bagaimana tata cara minum. Para ulama menegaskan bahwa minum sambil duduk lebih utama dari pada minum sambil berdiri. Ini berdasarkan hadits Nabi SAW : “Janganlah di antara kalian minum sambil berdiri, bila terjadi maka muntahkanlah airnya” (HR muslim).
Anas ra. berkata, "Nabi Saw telah melarang orang minum sambil berdiri. Qatadah bertanya kepada Anas, "Kalau makan bagaimana?" Anas menjawab), "Kalau makan berdiri lebih busuk dan jahat (HR Muslim)

Abu Hurairah ra. berkata, "Rasulullah Saw bersabda, 'Janganlah salah seorang dari kalian minum sambil berdiri, maka siapa yang kelupaan hendaknya menumpahkan apa yang telah diminumnya itu." (HR Muslim)

Di samping itu, menurut Ibnul Qoyyim ada beberapa afat (akibat buruk) bila minum sambil berdiri. Apabila minum sambil berdiri, seperti pendapat Ibnul Qoyyim, maka di samping tidak dapat memberikan kesegaran pada tubuh secara optimal juga air yang masuk kedalam tubuh akan cepat turun ke organ tubuh bagian bawah. Hal ini kerana air yang dikonsumsi tidak tertampung di dalam maiddah (lambung) yang nantinya akan dipompa oleh jantung untuk disalurkan keseluruh organ-organ tubuh. Dengan demikian air tidak akan menyebar ke organ-organ tubuh yang lain. Padahal menurut ilmu kedoktoran tujuh puluh persen dari tubuh manusia terdiri dari zat cair.


Tulang-tulang pun mengandung air sebanyak tiga puluh sampai empat puluh persen. Sebagian besar darah terdiri dari air dimana terdapat larutan bahan-bahan selain sel-sel darah. Akibatnya bila mana pembuangan air dari dalam tubuh lebih besar daripada pemasukannya, terjadilah dehidrasi iaitu kekurangan zat cair dalam tubuh. Begitu juga kadar air dalam jaringan tubuh diatur dengan tepat. Jika terdapat selisih sepuluh persen saja maka gejala-gejala serius akan timbul. Kalau selisih ini mencapai dua puluh persen maka orangnya akan mati.






kesan dari kita yang suka minum air sejuk...takutnya...




Oleh sebab itu, dianjurkan memuntahkan air apabila terlanjur minum sambil berdiri seperti yang disebut dalam hadits di atas.
Para ahli hikmah juga memberi jalan keluar bila terpaksa minum sambil berdiri yaitu menggerak-gerakan dua ibu jari kaki insya Allah akan dapat menolak efek-efek negatif seperti yang disebut di atas.






Dalam kajian kesehatan akupuntur yang diadakan salah satu ahli akupuntur.

Air yang masuk dengan cara duduk akan disaring oleh sfringer. Sfringer adalah suatu struktur maskuler (berotot) yang bisa membuka (sehingga air kemih bisa lewat) dan menutup. Setiap air yang kita minum akan disalurkan pada 'pos- pos' penyaringan yang berada di ginjal. Nah, jika kita minum berdiri. Air yang kita minum tanpa disaring lagi. Langsung menuju kandung kemih.

Ketika langsung menuju kandung kemih, maka terjadi pengendapan disaluran ureter. Karena banyak limbah-limbah yang menyisa di ureter. Inilah yang bisa menyebabkan penyakit kristal ginjal. Salah satu penyakit ginjal yang berbahaya. Susah buang air kecil itu penyebabnya.



Kita sering mendengar saranan agar banyakkan minum air putih/mineral demi kebaikan kesihatan. Namun,kawan-kawan perlu ingat jika cara kita salah semasa minum air, maka ia akan merugikan kesihatan




1.jika kita meminum air sambil berdiri, kesannya adalah air yg kita minum akn terus masuk ke dalam rahim. ini
tidak baik untuk kesihatan dalaman wanita.

2. Menurut kajian kesihatan pakar akupuntur, iaitu minum air putih dengan cara sambil duduk adalah lebih baik berbanding minum air putih sambil berdiri.

3. Air putih yang kita minum semasa duduk akan disaring oleh sfringer. Untuk pengetahuan kawan-kawan, sfringer adalah suatu struktur yang berotot yang boleh membuka ( laluan air kencing) dan menutup. Setiap air yang kita minum akan disalurkan pada pos-pos penyaringan yang berada di ginjal.


4. Tetapi, jika kita meminum air putih dengan cara berdiri, maka air yang kita minum itu masuk tanpa disaring. Air itu akan terus menuju ke kandung kemih, maka akan berlakulah pengedapan di saluran ureter.

6. Selain dari itu, jika inginkan perut flat - jangan amalkan makan bersulamkan air kerana ia boleh menyebabkan perut buncit. Sebaiknya minum air setengah jam selepas makan nasi.

7. Dan jangan selalu amalkan minum air tebu, kerana ia akan menyebabkan lutut menjadi lemah dan diri cepat letih dan penat. (so.. bila dah letih dan penat, itu yang bila nak bersama suami seribu alasan diberikan.)








hehe..banyak kan info untuk perkongsian kita..
selepas ini saye minum sambil duduk..




moral of the story :

- minum sambil duduk yer..
- orang yang makan dan minum sambil berdiri..di kategorikan sahabat syaitan..(berjaga-jaga yer)
- banyakkan minum air putih/mineral 1.5 liter sehari..kalau terlebey akan mudaratkan badan pulak..
- dengan minum air putih/mineral/masak kita leh kurus tau..betoi..tak tipu even sayer tak kurus..saye suka
minum air masak/mineral dan sewaktu dengannya..






.....:)......






sekian entry untuk hari ini..

hari ni nak shooping..huhu..terapi terbaik untuk kaum hawa..jangan marah ye incik nizam,..i lap you....



assalammualaikum...

6 comments:

liza said...

Tq for sharing dieha.good info

dieha said...

liza :sama-sama kasih liza..sharing is caring dear...

wan norulkhamisa said...

good info too...

dieha said...

lisa : tq lisa..sama-sama kita manfaatkannya...

NoNita Imran said...

tau x boleh minum air sambil berdiri..tp bnyak lagi yg xtau...takutnya...

dieha said...

nonita : hehe..betoi..takut gak..

Related Posts with Thumbnails