Sunday, September 4, 2011

menu raya...


sudah masuk hari raya ke enam..
bahang aidilfitri masih terasa even raya pertama..kedua dan ketiga sudah berlalu...
kuih raya masih ada banyak lagi...
hari raya kan sebulan...so kita raya puas-puas..hehe...


menu hari raya kami ada pelbagai juadah...
ada yang sempat di snap....dan ada yang terlupa..
letey punya pasal....dah tak larat nak snap...
tetamu tak berenti datang dari awal pagi sampaila ke waktu malam...

tapi seronok bila tetamu datang...
dapat layan dan menjamu pelbagai juadah yang ada....
terima kasih kepada yang sudi hadir ke teratak HAJI NASIR DAN HAJJAH ASMA...
tahun depan jangan segan datang lagi..



di pagi hari raya...kami sediakan pelbagai menu..
antara yang ada..daging masak hitam, ayam masak merah, kari itik, serunding ayam,lontong and kuih telur..

malamnya di sebabkan terlalu ramai sebab geng kelab viva datang rumah meraikan birthday my young sis..
makanya..makanan tak cukup jadi alternatifnya...kami terpaksa beli ayam KFC...hehe..
picture geng KVC datang pun tak sempat nak capture sebab tak menang tangan..hehe..
apapun enjoy sangat dengan kedatangan mereka..
riuh sekampung..hehe..














seisi membalut ketupat...
rindu dekat mak and abah..
selalunya mereka la yang kalut membalut..
suka berlawan antara mereka..










nasi minyak dari chef said nizam..:)










kuih telur...
awal-awal dah habis...
terhangat di pasaran..hehe..









kari itik superb...
lembut je dagingnya...:)
chef nizam yang masak...







reyta (bahan-bahan ada yoghurt,bawang and carrot)
dari incik nizam jugak..







ayam masak merah...saye buat...hehe..








daging masak hitam...










rendang ayam...









kami berdua..
i love him so much...sumpah..demi Allah..
incik nizam...sayang saye tak..cinta saye tak??










menu raya sudah cerita..
tunggu yang lain pulak ye...



apapun saye sangat happy tahun ni...
thanks Allah....:)





Thursday, September 1, 2011

raya ooooo raya....


Assalammualaikum....

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR AND BATIN...:)

fuh.......hari raya..memang super duper busy.. mengalahkan orang-orang besar..
time raya..sangat memenatkan..penat bukan buat kerja..tapi penat makan je.mulut sentiasa mengunyah je..hehe...

hari raya ada ketupat,ada nasi minyak,ada mee kungfu,ada bihun goreng, ada kambing, ada macam-macam..
dari hari raya pertama sampai semalam..non stop lagi....sentiasa ada open house..
tapi setiap rumah semuanya terbaik....
rumah kawan-kawan belum pergi lagi...kena susun rumah pakpak and makmak sedara yang berderet-deret..hehe...



raya pertama kami hanya di rumah then raya ke dua and ke tiga baru jenjalan...
perut rasa full sangat setiap kali pergi beraya..
tak makan rugi...bukan selalu...tapi jangan sampai berlebihan....
alamat sakit perut nanti...


jom kita layan picture-picture ni..
ini antara yang terbaik dari yang lain la....ada banyak lagi..tapi jenuh nak edit and upload..hehe..







blue theme...di pagi hari raya...
setenangnya di 1 syawal...:)
hari raya pertama cuma miss abang kandung...
sebab abang beraya di rumah mertua dulu...








for the rest of my life...
my soulmate..
i love you incik nizam...:)













raya ke dua kami beraya di alor setar...
berjumpa ramai-ramai begini paling menyeronokkan..

paling seronok orang-orang lama...
bila berkumpul..berkongsi cerita dan bermacam-macam..
moment ini akan sentiasa subur setiap masa...








cousin-cousin...
bukan senang nak jumpa selalu...
masing-masing ada yang study..ada yang tinggal di KL...
masih belum cukup berkumpul..
ada lagi yang tak sempat jumpa..








four sibling without my brother..
raya ke 3 baru dapat jumpa abang..











saidatul yang paling happy..
dapat duit raya....dapat jumpa ramai kawan....
she enjoy that day....










raya ke dua kami ramai-ramai turun ke park avenue....
ramai-ramai main bowling...we have fun....






saidatul baru bangun tido..
blur je mula-mula..
lastly dia yang paling happy...hehe..










kami berdua...
macam belangkas la pulak..hehe..incik nizam group lain...
saye group lain...hehe..











sebahagian dari cousin yang hadir..
ada yang tak sempat nak capture..
pakat riuh bermain....hehe...












antara kami-kami yang hadir..
kawan-kawan incik nizam juga turut serta..
thanks kerana sporting...:)







memang best sangat...kalau boley lepas ni kita main lagi...









sambung episod raya lagi ye nanti....


raya kan sebulan....:)



bye..bye....

Monday, August 29, 2011

wajib ada...:)


baru sudah basuh ayam, itik....
malam ni jugak start masak kari itik (incik suami yang masak)..ayam masak merah ( air tangan saye...)
dan malam ini jugak seisi membalut ketupat ...

balut ketupat memang acara wajib kami time raye..
kerja tersebut di serah kepada saye dan adik (hani)...
Alhamdulillah..kami sempat belajar dengan arwah mak and abah...tapi kepakaran,ketelitian dan kepantasan dalam balut ketupat memang arwah mak and abah pandai..
memang tak leh nak lawan mereka...
uhhh...rindu mereka selamanya!!!!!...
kami kekurangan satu kuih raya yang best tahun ni...black current...(sebab tak tahu buat...time arwah mak ada..tak nak belajar...padan muka!!!..)


benda ni memang wajib ada setiap tahun..
bohongla kalau takder langsung kan..
rasanya semua orang camtu..at least satu pun must ada...
apa tu??????


BAJU RAYA +KASUT RAYA + dan pelbagai lagi..
bagi kami bertiga tahun ini..wajib ada tema...
kami bertiga pilih warna biru..


bukan selalu incik suami di darat...
jadi dah ada peluang...tapi takla banyak untuk kami bertiga..ala kadar..
biar lebey untuk anak..itu dah happy...








tema kami untuk hari raya pertama..
biru kan tenang..hehe...
polkadot versi satin...:)










untuk ibu...:)
tahun ini nak pakai kemeja and blouse je..selesa sikit..:)









koleksi poney saidatul..:)
jeans dua sahaja...










dress untuk saidatul..just dua helai sahaja..
rasanya cukup yang tu sahaja...
yang ada pun belum pakai lagi...:)
masih muat untuk saidatul..









baju raya si kecik....
buat basahan je....murah-murah je..janji ada pooh..hehe..







kasut untuk saidatul pakai OSHKOSH yang lama je..masih elok and masih muat..
jenuh nak beli baru..hehe..


takder baju atta pun kali ini..
bukan tak ada..ada..tapi ada di ampaian...untuk atta ada dua tiga tshirt..
orang lelaki kan simple..


esok hari raya....
dah terbayang di mata nak makan ketupat...
tadi dah siap balut ketupat..



jumpa esok pulak yer....nak rehat....
jom esok pakat pi sembahyang raya..ziarah kubur...

SALAM AIDILFITRI untuk semua....:)

Sunday, August 28, 2011

persiapan malam raya...



hari ini sudah 28 ramadhan...
esok 29 ramadhan...
lusa raya kan....kan...kan....:)

bahang hari raya dah mula terasa...
masing-masing sibuk mengemas rumah...bertukar langsir..bertukar cadar ..bertukar sarung kusyen...ada yang cat rumah...pasang lampu lip lap...dan sebagainya...
meriah sungguh hidup di kampung...even tak dapat letak lampu lilin di luar akibat musim hujan sekarang..tapi suasana kampung tetap terasa...


adik-adik sibuk buat kuih raya...
kakak pulak sibuk duduk berfacebook...hehe...
kenapa la sejak dua menjak ni..sifat malas tu menjadi-jadi..


semalam selepas sahur, mandi and solat subuh..
siap-siap pergi pasar..takut orang ramai..

kami sampai awal jugak ke pasar..orang dah mula ramai..sesak ya Rabbi..tu awal keluar tu..
menghala ke pasar yang berdekatan dengan hotel seri malaysia..dekat dengan rumah...:)






time ni baru pukul 7.30am...
orang dah ramai..tapi takla berhimpit-himpit macam di jalan TAR...hehe..
banyak kete je...











sasaran kami ke bahagian depan pasar...
di situ ada jual itik....
raya pertama makan kari itik...sedapnya...
yang pasti chef di import dari cheras...my lovely hubby...:)







hasil tangkapan dekat pakcik india..
dapat jugak akhirnya..
just beli seekor sahaja..
takut orang lain tak makan...sebabnya itik kan panas..)
harga seekor RM 26.00...








dah dapat itik kami terus ke bahagian ayam...
ayam fresh ye kengkawan..incik suami lebey prefer ayam yang baru nak di sembelih...
rezeki kami..ayam hidup masih banyak...macam-macam bunyi ayam...ada ayam piru...wah..sedap je tengok daging dia..gebu tu...hehe..


dapat jugak ayam yang kami nak..gebu and montok..
seekor dapat harga RM12..beli dalam 4 ekor untuk masak lontong,ayam masak merah..










ayam-ayam yang siap sedia nak di sembelih oleh orang islam kita...:)











bismillah....
nasib ada orang kita yang boley potong..
mereka ini bekerja dengan orang cina..

orang cina tahu ramai melayu suka makan ayam...
yang sembelih pun semestinya kita nak orang islam..
bagus..mudah kami nak makan tanpa was-was...:)
dapat tengok depan mata..










sudah beli barang basah....
incik nizam and saye ke bahagian barang kering pulak..
semuanya di pilih oleh incik nizam...

dari kecil incik nizam dah di dedahkan semua ini..
dari family yang berniaga makan dulu...
jadi incik nizam dah biasa dengan semua ni...

saye pemerhati dari jauh....hehe...





sudah habis barang yang dah di beli...
kami ke pasar taman ria pulak...
nak cari ikan bilis fresh dengan udang...


memang saye suka ke sana....sebab ada satu kedai jual ikan bilis fresh...
sedap je bila makan....
ikan bilis untuk lontong di hari raya pertama..adik yang masak ye..



barang semua dah dapat...
Alhamdulillah...
malamnya pula....adik-adik sibuk buat kuih raya....rajin-rajinnya mereka...






dapat banyak bekas jugak....
thanks to ecah and hani....:)









hari ini nak prepare untuk masakan esok....
macam tak percaya esok dah nak raya...huhu...

Alhamdulillah puasa dapat penuh...syukur sangat-sangat....





SELAMAT HARI RAYA BUAT SEMUA SAHABAT-SAHABAT..
TIDAK KIRA DI MANA ANDA BERADA...
MAAFKAN SAYE ANDAI ADA KEKHILAFAN SELAMA KITA KENAL...
MOHON MAAF ZAHIR DAN BATIN....



DARI : SAID NIZAM + MADIHAH +SAIDATUL MARDHIAH BEGUM...:)

Friday, August 26, 2011

macdota restaurant...



hari ini sudah 27 ramadhan..
esok dah tengok anak bulan....:)
Alhamdulillah..tahun ni dapat puasa penuh lagi...
tiga tahun berturut-turut puasa dapat penuh..:)
terawih je ada sangkut-sangkut.....teruknya....


di Kedah hujan setiap hari...
even ada kala renyai...tapi still hujan..so alamatnya baju memang tak keringla...huhu..
hujan rahmat di bulan ramadhan..syukurla..


semalam berbuka puasa di luar bersama suami,adik-adik and my step mother..
even mak lia dah berkahwin lain...tapi kasih antara mak dengan bukan anak kandung sendiri tetap baik sehingga sekarang..
terima kasih mak sebab tak pernah lupa kami...
tak pernah miss untuk adik-adik...
jaga kebajikan adik-adik selepas arwah abah dah tak ada..
jasa mak tak akan kami lupa...

biarla mulut orang berkata....tapi kami dah besar...dan faham and dah nampak semuanya..
sape yang ada and tidak ada bila kami dalam keadaan memerlukan....
biarla..biarla..kami dengar luahan mak..

(buat mulut-mulut yang tak ada insuran...sila la nak berkata..kami dah tak heran...huhu...ada aku kesah ???? )



kami di MACDOTA semalam..
restaurant yang selalu kami pergi sejak start berumur 19 tahun..restaurant yang dah lama establish...
makanan sentiasa sama...rasa pun sama..tak pernah berubah...
harga makanan pun berpatutan...
semalam kami 6 orang...makan dengan harga RM80 ...reasonable kan..hehe..








char kuehteow...with udang fresh...











nasi goreng spicy....with udang fresh jugak..










kuehtiow kantonis....selit udang jugak...











nasi puteh + ayam masak merah..
superb...:)










snake plate untuk saidatul...
tapi dari kami sampai and dah nak balik..
saidatul still tido..

alamatnya jadi habuan untuk paksu,ibu,atta,makteh and maklang..hehe..










mashroom soup +garlic bread...
ibu and atta....:)











my favourite banana split..
rasanya kalah secret recipe..huhu...













mak and hani...
ecah and udin...:)











three of us...
saidatul khusyuk tido....
dari pagi sampai ke petang tahan je mata tak nak tido...










maklang yang cute miut...:)











kami.....maklang je takdak dalam picture..

time ni orang tak ramai...baru dua family sampai....








kami sampai di kedah pada hari khamis...
Alhamdulillah perjalanan smooth je....
mendung je..and tak panas..
sampai je area taiping hujan lebat gile...
dari taiping sampai sungai petani...hujan aje...



dalam perjalanan kami singgah ke taiping..
nak jumpa my BIL..sejak balik malaysia..tak jumpa-jumpa lagi....
sape yang teringin nak makan nasi beriyani sedap..singgah ke restaurant larut...
my BIL yang masak.....






abg ameen....






dari taiping hujan selebatnya...sampai ke juru dah start sesak...time orang balik keje kan...
bila sampai di rumah..rasa lega..happy jugak...

time tu dah berjanji dengan maiza and idzalia..nak pegi rumah maiza amik cake chocolate moist..
sejak preggy mula nak makan itu ini...
request dekat maiza nak chocolate macam maiza buat...

Alhamdulillah..dapat jugak makan...maiza....sedap tau..akk tak tipu..serius...padat...
buat idzalia big thanks also sudi buat untuk akak choclate chip..dah abis dik...diaorg sapu and langsung tak tinggal dekat akk..akk sempat rasa satu je..

















tambah budak kecik ni la laju je makan..









time nak bertolak balik ke kedah...:)






sudah selesai update yang tertunggak...
hari ni nak kuar dengan incik nizam..
membeli barang kering untuk aidilfitri...:)


saidatul stay dengan paksu ye...nanti ibu beli something for you...:)







bye-bye semua...



*sejak balik kedah...dah dua hari berturut-turut terlepas bangun sahur..huh...hope baby and ibu kuat..*

Related Posts with Thumbnails