Sunday, August 14, 2011

khomsata a'syara....:)



hari ini sudah masuk ramadhan yang ke 15....



"Ya Allah..!!!
berikanlah daku ketaatan sebagaimana orang-orang yang khusyuk
dan lapangkanlah dadaku dengan taubat orang-orang yang menyesal...
dengan ketenanganMu,
wahai Pengaman orang-orang yang takut..."

amin ya Rabb...



syukur kehadrat Allah swt..kerana dengan izinNya..saye masih berada di muka bumiNya..
masih di beri nafas dan peluang untuk berpuasa pada tahun ini..
terima kasih ya Allah...


saye masih berada di Cheras bersama suami dan anak tercinta....
kami bertiga sihat-sihat sahaja...:)
rasa makin happy bila bersama dengan insan tersayang..
dan syukur juga kerana tahun ini dapat beraya bersama dengan incik nizam..
saidatul pun sekarang dah makin rapat dengan atta dia...
dah pandai panggil atta dengan jelas....



semalam seperti di janjikan...kami ke JALAN TAR dan SOGO...
ada "orang" cakap pergi sana tak class....huhu.."orang"...saye tak kisah pun class ke tak class..janji bila di pakai di badan saye..lebey selesa dan berkualiti..
(sila abaikan perkara di atas...:)..)





sempat jugak jenguk tempat ayah berniaga..
selama 3 tahun berkahwin..first time saya dapat peluang tengok ayah berniaga..time bulan puasa...
kalau sebelum ini selalu tengok yang before puasa...








my FIL....
kadang terharu tengok keadaan dia..
kuat semangat demi untuk mencari rezeki..

even incik nizam dah larang ayah berniaga...
tapi ayah still nak berniaga..dengan rezeki tu dia dapat hantar duit untuk mak dia..
dia tak nak susahkan anak-anak..

pengorbanan seorang ayah kan...
dalam picture ni MIL tak ada...ada di bilik tempat diaorg berniaga..
dia letey puasa-puasa ni..biasalah orang-orang lama..
kudrat tak sama macam orang muda..








alhamdulillah..rezeki ayah..
orang tak pernah putus singgah ke kedai kecik di kaki lima ni..
sejak incik nizam kecil..ayah dah berniaga...
dulu ada berniaga nasi...sekarang dah stop..
tak larat kalau sorang yang handle...:)







pergi ke sana..time weekend..maka orang begitu ramai di sana..
sesak jugak nak berjalan..nak melalui kawasan orang yang sungguhla banyak..
may be timing tak kena kan..so takder beli apapun...hanya sempat beli kerongsang dengan butang baju melayu untuk incik nizam..
jadilah dari tak ada...


semalam jugak dah plan nak berbuka puasa bersama my BFF....
plan asal nak berbuka di restoran INSAF area SOGO..
masuk je nak reserved..dah full....ayak....camne nih..
nasib ada abang ipar..dia tolong arrange kan restaurant lain..






di SOGO..
teman and layan saidatul di nursing room...
kami tak beli apa pun..
just window ja...
orang macam semut sudah..haha...








restaurant ABC...
masa bercouple dengan incik nizam kami ke sini jugak time berbuka puasa..
dulu price masih chip..
now dah up sikit...
tapi berbaloi....
makan buffet..melantakla nak banyak mana pun..haha...









my bff ...macam adik sendiri...
very close since di kolej lagi...
until now we still keep in touch...:)


dah kurus ni...she lost 10kg...now tengah berusaha untuk turunkan lagi...
argh.....jeles jugak...:)







tudia....makanan..mengalahkan orang kebulur..haha...
makanan bukan untuk kami bertiga...tapi berenam include saidatul...:)









menu macam-macam ada..
special sekali nasi beriyani...
air dia pun best...
ada tambahan nenas and apa ntah....:)











siti dengan adiknya....(zimah)




kali ini incik nizam takder jugak...
dia cakap dia malu nak bergambar..haha....
jadi dia tolong capture je picture kami...:)
thanks incik nizam...and thanks sudi belanja kami semalam...








thanks incik nizam..sudi melayan kerenah kami....:)





habis berbuka...kami masing-masing berpisah di situ..
nak balik rumah..dah nampak rumah je depan mata..
letih sesungguhnya...



salam sayang dan salam ramadhan buat semua umat islam....:)



moga hari ini lebey baik dari semalam...



bye..bye...



Saturday, August 13, 2011

jalan-jalan bertiga...:)



semalam untuk kali ke duanya....saidatul naik LRT...hehe...
ibu pun dah lama tak naik...
sejak dah habis study dah tak pernah naik lagi LRT...tambah time keje dapat beli myvi kesayangan..lagila takder naik LRT...

tapi semalam bagi suggestion dekat incik nizam..
ajak naik LRT..lagipun semalam hari sabtu..must jalan sesak..
jangkaan kami benar sangat..lepas zohor keluar memang dah sesak...
biasalah..time weekend la banyak orang yang bekerja free...tambah nak dekat raya...


tinggal dua minggu lagi kita nak raya...
aura dah rasa sangat-sangat dengan lagu raya berkumandang...syioknya..:)



saidatul sangat behave di dalam LRT...
kami tak bawa pun stroller...malas nak bersesak dengan orang ramai yang lalu lalang..
nasib atta ada boley dukung saidatul...:)

semalam plan ke MATTA FAIR jadi jugak..
even hujan renyai...dan di ikuti lebatnya time petang..tapi kami dapat jugak ke sana...
manusia di sana jangan di tanya la...termasuk kami dah jadi sardin..hehe..

tambah cina lagi banyak...dengar je ada promotion..mereka la orang pertama ke sana...huhu...
banyak choice percutian dan harga pun berpatutan...
pilih je yang mana nak..tapi pastikan yang betul-betul okay dengan kemampuan kita...:)

kami pun just bercuti dalam malaysia sahaja..
lagipun dalam malaysia pun belum habis lagi di jelajah..
nak kena save budget..tambah raya dah dekat..:)


plan nak ke bandung jakarta hold dulu..:)
maybe bukan rezeki untuk tahun ini...







dari 12 till 14 august 2011...
so sape yang nak pergi..pergi hari ini ye...
today is the last day....:)
may be hari ni price can reduce lagi..
semalam booking pun dapat free gift and price pun turun lagi...:)











wah...tengok ni...punya ramai manusia...
nasib aircond ada kalau tidak..
mandi peluh la kami beramai-ramai..hehe..


time ni incik nizam yang capture....
saye tak ikut sekali...
sebab...










tengah breastfeed saidatul...
sudah bf..terus saidatul tido..letey tengok orang ramai sangat kan...
posa-posa ni banyak dugaan..ada yang jual air ais la..ice cream la...adoi...









nampak tu ...kaunter air asia..
ramai sungguhla ....
tapi berbaloi la sape datang sini...

kami tak amik flight...sebab kebanyakan promotion without flight..separate..
harga akan up la kalau include dengan flight..
so better travel sendiri..:)


lain la kalu ke oversea...hehe..














setiap kaunter penuh dengan pengunjung..
melayu,cina, india dan foreigner ...








mascot GAGA TRAVEL FIESTA..
penyeri and pembuka MATTA FAIR..:)







jauhnya ibu duduk dari mascot tu..
budak kecik ni penakut..
nampak je garang tapi takut..huhu.....








dari pukul 3pm..sampai pukul 6 kami di sana..
terus 6.30pm gerak ke majlis berbuka puasa di jalan tun razak...
hehe..tak perlu masak pun..terus duduk and tunggu berbuka...
memang sangat penat semalam...
tapi nasib ada incik nizam yang membantu..
thanks sayang...:)














sekitar majlis berlangsung..
makanan pun best..kenyang,syukur dan alhamdulillah....
anjuran dari persatuan INDIAMUSLIM.ORG

thanks so much...
mereka meraikan anak-anak yatim dari rumah titian kasih...









budak kecik yang sangat naughty..hehe...
tengah makan karipap...:)









sudah selesai update blog...



*takder pun picture incik nizam kali ini..sebab dia tukang amik gambar..hehe..*


nak bersiap ke jalan TAR...see you soon...
entry yang lain pula...:)

Friday, August 12, 2011

update dari cheras..:)


Alhamdulillah..dah sampai dah di Kuala Lumpur..
lega bila dah dapat sampai ke cheras...
even cuaca takla berapa nak okay...tapi saidatul sangat behave dalam kete..
nasib ada DVD..boleh dia layan citer favourite barney..sampai tertido...:)


semalam jugak ada singgah di jalan TAR...
ramai jugak manusia di sana...
aura raya dah nak dekat..
kedai bukan main banyak lagi dah buka..
yang tak pernah ada..penuh di sana....rasa seronok tengok..


lebey kurang pukul 11.30 dari kedah kami bertolak...dan sampai ke KL dalam pukul 3 lebey...
agak cepat kami sampai memandangkan bulan puasa tak perlu singgah mana-mana..
makanya nak masak pun dah tak sempat..
bila dah masuk kawasan KL..jalan raya haruslah sesak..hehe..
sampai rumah hampir pukul 6 tak silap saye..


kami beli tapau je di jalan TAR...
tak upload picture pun..nasi ayam berempah...boleyla tahan...:)


sahurnya pulak MIL bawa balik putumayung..
terima kasih MIL tolong buat kari udang..boley makan dengan putumayung sekali...:)


sahur kali just kami bertiga je..saidatul,ibu and atta..
my bil bersahur dengan kengkawan,mak and ayah dah sahur awal...lagipun diaorg letey berniaga..
kuar dari rumah pukul 8..balik around 10.30pm...

tetiba teringatkan adik-adik di rumah kedah..
apa yang diaorg makan...bangun sahur ke tak ? ...:(


















putumayung...
makan dengan kuah kari sedap..
membuka selera...:)













budak kecik ni pun join sama...
rajin sejak dua menjak ni bangun sahur sama-sama..:)
habis dalam dua keping..:)













atta get ready untuk makan....:)







hehe...lamanya nak post entry hari ini....
update dari pagi tadi lagi...tapi baru post tengah malam..
camne tak post tengah malam...tengah syok menaip..tetiba leh terpadam...
rupanya baterry laptop dah habis...hehe...



okay la..dah ngantuk dah ni...
thanks to incik nizam..sudi beli maggi goreng dengan milo panas tadi...:)






esok kita citer tentang MATTA FAIR....best..even manusia penuh di sana..




salam sayang buat semua....

Thursday, August 11, 2011

ahada a'syara.....



Assalammualaikum....

hari ini awal nak kena update...
sebabnya esok pepagi lebey kurang pukul 10am..dah nak bertolak balik ke Kuala Lumpur..
kalau bertolak awal..takla sangkut jam di sana..
kalau lambat alamat berbuka dalam kereta la jawabnya..hehe..



balik ke sana lebey kurang salam seminggu lebey...
lagipun attata and attama rindu saidatul....
bulan puasa my fil berniaga di masjid india...bukan berniaga nasi ye kengkawan...
berniaga ala kadar je..ada putumayung,ada bubur and sewaktu dengannya...

kalau dulu-dulu mereka berniaga dari rumah..
macam-macam nasi ada...nasi beriyani,nasi tomato and lain-lain...
orang memang tak berenti datang....tapi usia dah lanjut..badan dah tak kuat seperti dulu..
sekarang diaorg keje secara kecil-kecilan di tepi kaki lima..
Alhamdulillah dengan rezeki cara itu lah..incik nizam menjadi manusia yang berguna sekarang..
syukur....sedikit sebanyak sekarang..incik nizam mampu sediakan kemudahan yang selesa buat kedua orang tuanya...
sejuk perut mummy mengandungkan pa selama ini..:)

mood tetiba sedey....(sebab saye jugak rindukan arwah mak and arwah abah...:(..)




hari ini kami berbuka ala kadar je...
semua lauk and kuih muih tunjuk...
tetiba rasa malas nak masak hari ini..
incik nizam redha je..hehe....sebab malam nanti nak kemaskan beg lagi...takut letey...(kan malam jumaat..hahaha..)








gulai itik....
thumbs up..memang sedap...:)










serunding dari maiza
thanks maiza..sedap serunding ni...akak tak tipu...:)









sambal ikan bilis...
sedap jugak...leh simpan untuk sahur nanti..hehe...








murtabak sardin dengan murtabak ayam..






ringkas tak menu kami untuk hari ini...???
lagipun kami berempat...yang sorang lagi takde..ada morey di office..






atta dengan saidatul tengah cover tu...
ada lebey kurang 5 minute nak berbuka..sabar....sabar na...
perut atta dah bunyi...hehe..









lastly budak kecik ni yang rasmikan dulu...








baru sudah mandi...:)
makan nasi dengan serunding untie maiza...









tengahari tadi saidatul tengah layan barney...
khusyuk sungguh...
langsung tak makan nasi..just amik roti,susu friso dengan susu chocolate..
last last dah letey gamaknya...terus tertido depan tv..











tido dengan penuh gaya kan...
suci je...seronok tengok anak-anak tido camni....
(wah..anak-anak???macam banyak je kan..haha..)







doakan kami esok di permudahkan dalam perjalanan..,
hope all okay..:)




*esok nak sahur apa pulak ye...*







salam sayang buat semua....



Wednesday, August 10, 2011

a'syara ramadhan...


Assalammualaikum...


hari ini agak lewat mengupdate blog....
tambah pulak under maintenance tadi...and now..back to normal.. ingatkan saye je yang mengalami keadaan tu..
rupanya ada sahabat lain juga sebegitu..


hari ini dah 11 ramadhan...


"Ya Allah..tanamkan dalam diriku kecintaan dalam melakukan kebaikan dan kebencian dalam melakukan perbuatan maksiat serta fasik.Ya Allah..jauhkanku daripada kemurkaanMu dan keseksaan api neraka.dengan pertolonganMu wahai Tuhan yang menolong orang yang memerlukana pertolongan.."


bersahur pun sekadar makan roti bakar dengan,milo panas and air satu liter..
air wajib ada dalam badan...
bulan puasa air akan berkurang di antara 1 liter sehingga 2 liter dalam tubuh badan kita..
jadi bila time berbuka kita top up balik air dalam badan kita..
nanti alamat air kencing jadi warna terang and kita cepat dahaga...

berbuka jangan minum air manis banyak-banyak ye...
tambah-tambah air ice..tak elok untuk tubuh badan kita..:)

pesanan untuk saye dan jugak kengkawan...:)














budak kecik bangun sahur jugak...
tengah makan kurma dengan air masak...
practise awal-awal bagus jugak kan..




semalam berbuka puasa di rumah emak sedara lagi...
boring asyik buka di rumah....rumah mak sedara tak jauh mana pun..jalan kaki je dah sampai....:)







juadah semalam...
punya banyak kan....bukan habis pun...
boley simpan sampai sahur..hehe..
semalam dekat 12orang berbuka sama-sama...:)
takla rasa sunyi..menu pun macam-macam..








mee hailam dari mak sedara...licin terus..hehe...:)






mak sedara punya recipe..(sambal ketuk guna ikan kacang)..isi memang sedap..






recipe dari kami pulak simple je..
menu favourite sekeluarga...





udang goreng kunyit berlada...






sambal telur...licin sudah telur-telur tu...:)






cucur ikan bilis+bawang yang comel-comel..
sudah licin jugak...:)






budak kecik bagi kerja untuk ibu..
patut bau wangi je dalam bilik...sekali bedak penuh satu tilam tu..uwa....
kemudian ada lagi keje dia buat..air kotak kids di tuangnya atas tilam...
bijak..bijak...adoi..






muka baru bangun tido...
tengah layan makan bubur lambuk..hehe...






hehe....nama saye saidatul mardhiah begum ...
baby gal....bukan baby boy tau....:)



hari ini pulak tengah fikir nak masak apa pulak..
dah tak tahu nak masak apa nih...
dalam peti ais hanya ada daging and ikan...kena fikir...fikir...dan fikir..hehe..
padahal nak jamu lima mulut je...lebey-lebey pulak kan...



sambil berblog..sambil shopping tudung ..huhu..sape-sape yang teringin nak beli tudung exclusive sila ke link-link ini..material cantik..




ketiga-tiga link ini pernah masuk dalam rancangan tv..
ketiga-tiga link ini juga saye telah pernah beli beberapa shawl,syria and tudung berawning..

price reasonable and material yang berkualiti...


happy shopping ye...:)



salam ramadhan...:)



Tuesday, August 9, 2011

tis'ah ramadhan....



Assalammualaikum....




doa ramadhan ke 10..

YA ALLAH JADIKAN AKU DI ANTARA ORANG BERTAWAKAL KEPADA MU DAN JADIKAN AKU DI KALANGAN ORANG YANG MENANG DI SISI MU..YA ALLAH..JADIKAN AKU DI KALANGAN ORANG YANG DEKAT DI SISIMU..DENGAN IHSANMU WAHAI TEMPAT TUJU ORANG YANG MEMOHON..




Alhamdulillah..kita bertemu lagi....
hari ini dah masuk puasa yang ke 10...
ada lagi lebey kurang 2 minggu kita nak raya...


pejam celik..ramadhan akan meninggalkan kita tak lama lagi...
bulan ramadhan bulan yang paling best..sebab kita dapat menahan nafsu ketika makan dan minum..
menahan nafsu dari berbuat maksiat..
menahan diri dari melakukan perkara yang tidah berfaedah..

namun...dalam bulan yang mulia ini jugak..
bermacam perkara yang berlaku...tidak kira perkara berat atau ringan..
tapi manusia tidak mahu berfikir...tidak mahu muafakat....tidak mahu merebut ganjaran pahala yang Allah berikan..

moga kita di beri petunjuk dan hidayah dariNya...



Alhamdulillah dapat jugak bersahur tadi...just ambil roti bakar dengan milo dan 1 liter air masak...
back up untuk sampai ke petang..:)


semalam ada kisah lucu ketika nak berbuka..
time tu dah hampir nak berbuka...kira-kira lagi 10 minute...
pakat-pakat letak lauk di depan..kami berlima makan di bawah sambil bersila..
sekali nak ambil periuk nasi...
alamak...lupa letak...adoi..sian incik nizam..must nak makan nasi..hehe..


nasib saye ada gorengkan cucur ikan bilis..
kami semua sempat jamah yang tu dulu dengan kurma....

macam-macam terjadi semalam..dengan nasi pulak jadi ntah apa-apa..
nasib last -last masak jugak...:)


juadah berbuka semalam request dari incik nizam...
apa yang pa nak makan..sedayanya ma akan lakukan...
minta maaf ye sayang..tak pandai sangat nak masak...
sekadar mencuba...:)










menu berbuka...







daging masak hitam favourite incik nizam...:)







ikan goreng separuh masak..letak kicap atas...
sedap di makan panas-panas...








brokoli +carrot goreng berlada...:)





itu je juadah berbuka kami...
lupa nak capture cucut ikan bilis yang di cicah dengan sos...
sebab tak tahu buat kuah kacang..huhu...




lepas minum air suam and kurma..
terus nak solat...
camnila saidatul selalu...time nak solat dia la yang kalut..

atta yang capture...
nasib ibu leh abiskan solat maghrib...
minta maaf ye...bukan nak menunjuk...tapi nak show reaksi saidatul ni....








budak yang banyak perangai sekarang nih...
penat ibu nak melayan...hehe...
tapi ibu rasa seronok bila saidatul camni..:)






nampak tak si kecik tu...
atta...pandai no dok tangkap picture kami...










ibu berharap bukan hari ini je saidatul nak solat..
nak sampai besar selalu titikberatkan hal solat..

abaikanlah bilik yang bersepah tu....huhu....


semalam jugak sempat ke sp plaza (shopping complek)
cari baju raya saidatul..
tapi penat ya rabbi..huhu...even bawa dua orang assistant...saidatul sangat hyper..uwa.....
nak besar kan..jenuh mengejar..hehe..



okay la..takmau cakap banyak...
selamat berblog ye...
syukran pada yang sudi menjenguk blog saye..




salam ramadhan...:)
Related Posts with Thumbnails