Saturday, August 6, 2011

sittah ramadhan....


Assalammualaikum...

pejam celik...pejam celik...sudah masuk ramadhan ke 7 hari ini...
semalam baru ramadhan ke 6....
tiga hari lagi dah cukup ramadhan yang ke 10...
cepat sungguh masa kan....sebab tu wujud "MASA ITU EMAS"...dan dalam surah al-asr ayat 103..."demi masa..sesungguhnya manusia itu dalam kerugian...kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh..dan mereka pula berpesan-pesan dengan sabar.."
masa akan berlalu pergi tanpa menoleh ke belakang lagi...


kita yang masih ada di muka bumi Allah...rebutlah peluang beribadah..peluang mengaji al-quran dan peluang berpuasa...di dalam ramadhan banyak pahalanya...dan banyak ganjarannya...

sharing is caring kan...
peringatan untuk diri saye yang serba dhoif di sisi Allah dan juga peringatan untuk kawan-kawan semua...:)




semalam berbuka puasa di rumah mak sedara lagi...saidatul panggil "tok mama"...
anak tok mama nak datang rumah..

macam-macam menu ada semalam..tapi lupa nak capture...
yang sempat capture dari rumah..tentulah recipe dari puan madihah and incik nizam..hehe....
kami masih masak bersama-sama....
moment indah tu..nanti incik nizam dah belayar..semestinya saye akan merinduinya sangat-sangat...
gaduh manja time masak..haha...



semalam jugak...saye ada masakkan dua jenis lauk..request by incik nizam..buah hati saye..
dia teringin nak makan kelempung/paru goreng dengan daging masak hitam....
kelempung memang saye tak pernah masak...first time nak buat...dahla bulan puasa..
i try my best..try goggle dalam internet...lupa nak copy sape empunya recipe tu...minta maaf ye..minta halalkan...
tapi saye ada tambah-tambah dengan cara tersendiri..hehe..







hehe..kelempung/paru goreng sambal...
alhamdulillah..semalam jugak licin di makan oleh mereka-mereka yang saye sayang..
diaorg cakap sedap..
huhu....sangat menghargai di atas pujian itu..










daging masak hitam istimewa untuk incik nizam ...
saye sempat rasa tiga ketul je..yang baki di bedal oleh incik nizam dengan mereka yang lain...uwaaaa.....
adik cakap....bukan saye cakap ye....katanya sedapla kak..uwa...berjaya juga buat daging masak hitam..
sebelum ni macam tak jadi je...:)
thanks so much...
bila orang happy makan masakkan kita..bertambah semangat untuk masak lagi..














sayur labu making by incik nizam...
sedap sebab ada rempah di dalamnya....
habis jugak di bedal oleh semua orang...haha..
pakat lapar kan...agaknya letak ketul batu pun di sapu jugak..huhu..











kami berdua tengah berjuang masak di dapur...
bunyi sudip dan kuali..hehe..
dua orang chef tengah showing skill masing-masing..hehe..

sorryla..dinding tu nampak ada kesan terbakar kan??
jadi dah berbulan-bulan..
time adik nak masak..tersilap di mana pun tak tahu...
biasala..kami semua duduk rumah sewa..jadi kita redah je...kalau rumah sendiri..jgnla..sayang..







awal saye masak semalam..pukul 5.30pm dah ready...
boley rehat kejap..rasa sangat letey semalam..tak tahu kenapa..
sambil rehat kacau budak kecik ni ....
kalut nak pakai tudung...







ustazah saidatul tak puasa la....






saidatul suka pakai tudung sekarang...
tak kisah berapa lama pun...
pastu berdiri depan cermin dok cakap..."tik...tik...(cantik)..."
hehe...

















muhammad amsyar haris...
comey ini budak..
anak my cousin...baru 2 bulan lebey umurnya...
langsung tak nak senyum..hehe...

tapi sangat mudah nak di jaga..
tak susah...:)










orite...sudah selesai ramadhan yang ke 6...
nak gerak ke rumah my bff....nak tengok baby baru...hehe..





*hari ini lambat bangun...so sahur terlepas..sayangnya...incik nizam dah kejut pukul 4.50...tapi mata ngantuk...then tertido balik..lastly jaga-jaga dah pukul 5.56am..uwa...sedey...







salam ramadhan...:)

Friday, August 5, 2011

khomsah ramadhan...:)



Assalammualaikum....:)

kita berjumpa lagi....
syukur masih di beri nikmat untuk hidup di muka bumi Nya...
syukur kerana masih di beri kesempatan untuk meraikan kedatangan bulan ramadhan..
dan syukur kerana masih di beri kesempatan untuk bersama dengan insan-insan tersayang...ALHAMDULILLAH...



hari ini dah masuk ramadhan yang ke 5....
dan alhamdulillah dah berbuka...kenyang sungguh...nikmat bila makanan ada di depan mata..

terfikir saya....kepada insan-insan yang kurang berkemampuan, yang merempat, yang hilang segalanya, yang di buang keluarga dan sewaktu dengannya..
apakah yang mereka makan ?
bagaimana kehidupan mereka...bagaimana ramadhan mereka..

kita di sini lengkap dengan segalanya...
even tak semewah mana...tapi kita punya cukup makan...punya cukup pakaian dan punya tempat untuk berteduh..
Alhamdulillah untuk diri kita..dan kita sebagai manusia..sentiasa berdoa untuk mereka..
moga Allah berikan mereka kemudahan dan kesihatan yang baik..



panjang pulak tazkirah saye ye...hehe...
bukan apa..kita berkongsi rasa..saye terfikir semua tu...mudah-mudahan keluarga saye di murahkan rezeki dan di beri kesihatan yang baik..amin..




hari ini macam biasa...main masak-masak di rumah bersama saidatul and atta..:)

sebelah tengahari atta rajin melayan saidatul...
sambil wat nasi goreng telur untuk saidatul..
baiknya atta saidatul ye....




tengah melayan saidatul makan...
jangan masuk mulut atta sudah la..hehe..







tengah khusyuk melayan BBTV di channel astro..
siap dah boley hafal lagu...
nyanyi dalam bahasa saidatul la..hehe..






dah licin..tinggl telur je...
dah kenyangla tu...tapi ibu kena suapkan jugak..








sebelah petangnya..pukul 6pm..atta and ibu siap untuk masak...
hari ini atta nak masak sambal ikan keli...
biarla..dah nak masak...
di dapur bunyi suara kami berdua je..
bukan bergelak ketawa...tapi lawan bertekak..haha...tapi dengan cara yang sihat ye kengkawan...:)


menu hari ni simple..tak banyak menu yang berkuah...







anak dara yang rajin....
tengah tolong ibu....:)
bertuahnya punya anak perempuan..
harap bila dah besar pun rajin ye..












kuih muih (lopis and lompat tikam)
sayur..
sambal ikan keli....
tempe goreng cili padi..
daging +air asam(beli)
bubur lambuk(beli)..
and buah-buahan...







air sirap....sedapnya...









sambal ikan keli..
hasil air tangan incik nizam..
tinggal sekor lagi..dari empat ekor..:)








tempe masak cili padi...+ dengan ikan bilis...
ada sikit lagi...:)









sayur pucat je...
asalnya nak letak brokoli...
tapi incik nizam tersilap beli..
tak mengapalah....janji dah kenyang masuk perut..huhu...








Alhamdulillah dah kenyang...rasa senak perut ni..hehe..


plan esok nak sahur makan putumayung..
last kali takder jual pulak...
nampaknya sahur still makan roti bakar and cereal la....




kengkawan sahur apa esok...
selamat bersahur semua...





salam ramadhan buat semua..:)

Thursday, August 4, 2011

menu ramadhan ke 4...


Assalammualaikum...


bertemu lagi ...rindu saye tak....huhu..
sudah masuk ramadhan ke 4..
masa..masa..masa..cepatnya..

macam biasa untuk bulan ini..kita akan update menu sahaja....
kita boley share kan...mana tahu nak berkongsi recipe ke..
untuk tambahkan pengetahuan dalam ilmu masakkan..


hari ini menu berbuka memang special sebab chef ini di import dari kapal..(ish..ada kena mengena ke..?)
my big boss...thanks sayang..sampai 2x bertambah..
jenuh badan macam tong la lepas ni..huhu..

recipe dari my MIL..turun dekat anak kesayangannya..
and now my turn pulak untuk hubby ajar recipe ni..
may be ada yang dah pandai masak masakkan ni..
tapi recipe incik suami..lain dari yang lain..sebabnya guna rempah buatan my MIL..:)





menu simple dari my home sweet home...
ada bubur lambuk,
kuih muih,
nasi minyak n curry ayam..yummy..









nasi minyak...
air tangan incik nizam...
i love you la....
sangat sedap...memang tak tipu...












kari ayam incik nizam...
tobat sedap...








puding telur...
pemanis mulut dari incik nizam..
sangat rajin..thanks sayang..thanks banyak-banyak....:)






sangat rajin incik nizam masak hari ini...
may be boring dengan masakkan bini agaknya..hehe..
tapi apapun kami berempat sangat enjoy makan masakkan pa...

lepas ni plan buat beriyani gham ye...sure bagi jadi tau..:)



Alhamdulillah kami kenyang menikmatinya...syukur..




selamat bersahur semua...:)

Wednesday, August 3, 2011

ramadhan ke3...


Assalammualaikum....:)

entry semalam....:)
(sebab sambil menaip boley terlelap...)

baru sudah pekena maggie goreng cintan...pergh..best..dgn pedasnya...hehe..
sudah mandi...tetiba perut terasa lapar sangat..
adik tolong buatkan..thanks ecah..:)


hampir pukul 1.36am..huhu.mata ni belum ngantuk..
mood nak update blog sentiasa ada sekarang..hope jangan jadi malas..
alamat bersawang pulak la..


sudah masuk hari ketiga kita berpuasa..
esok dah masuk empat pulak..
masa laju sungguh..memang tak sempat nak kejar..
masa pun tak sudi nak menunggu kita....kita slow sangat..hehe..


ramadhan ke tiga pastinya citer tentang juadah berbuka..terawih..ngaji alquran..
hari ini pulak..makan-makan kami sekeluarga di rumah mak sedara..saidatul panggil tok mama...
sejak arwah mak and abah,arwah tok dah tak ada..mak sedara ni la yang banyak berkorban untuk kami adik beradik..
sudi menjaga kami..thanks so much maktam..
moga Allah sentiasa membalas jasamu..

rumah saye dengan mak sedara tak jauh..
dekat aje...berjalan pun dah boley sampai...


kali ini lebey ramai..
ada family maktam,family abg,family saye,family maksu and cousin pun ada..
suasana menjadi riuh..syiok...makan ramai-ramai..








juadah yang di masak dari rumah saye..
nak bawa ke rumah mak sedara...
ada daging kicap berlada...
sayur campur....
sambal tempe..:)








menu untuk kami berbuka...
memang penuh meja tu....
ada yang belum sampai lagi..
macam-macam ado....







hampir penuh meja tu..hehe..
azan dah nak masuk that time...
ada sorang tersesat di situ..
my cousin...:)






memang best malam tu...
makanan pun syiok-syiok..
tapi bagi saye... time berbuka wajib amik 3bijik kurma and air suam dulu..pastu solat maghrib..
waktu maghrib kan pendek..jangan nak bedal sesuka hati..
nanti time solat tak concentrate sebab perut penuh...:)



hari ini menu apa pulak yer..
just berbuka di rumah pulak....
dah dua hari berturut-turut berbuka di rumah orang lain..
diet pun dah terbang jauh..hehe..


___________________________________________________________________________________

ada dua picture yang buat saye tersengih kadang-kadang..
bila dia semakin besar..
perangai dah start berubah...
macam-macam dia nak explore...
ibu marah..buat tak tahu je...dah tak heran ibu yer...

gaya tido pun dah berubah..
memang dia suka posisi camni kot...@nak masuk balik ke dalam perut ibu..hehe...




















picture ni time di hotel bayview..
tengah tunggu atta nak habis kursus..
duduk dalam bilik sejuk..mata dia layu je nak tido...

camnila gaya anak ibu sekarang...
saidatul....saidatul....ibu sayang saidatul..

setakat hari ini saidatul baru ada 8 batang gigi...
sungguh slow tumbesaran gigi dia...tapi ibu tetap gosok gigi saidatul dua kali sehari...
itu satu kemestian..hehe...




okay lor..macam melalut entah apa-apa pulak..

kita fikir menu untuk hari ini....


salam ramadhan buat semua...:)

Tuesday, August 2, 2011

isnani ramadhan..


Assalammualaikum...

hari ini sudah masuk ke ramadhan yang ke tiga...
sekejap masa berlalu...berlalu pergi dan masa itu tak akan kembali lagi...
masa yang ada...pergunakan sebaiknya..kerana bulan barakah ini Allah berikan ganjaran yang berlipat ganda utk kita..

peringatan untuk saye..dan juga peringatan untuk sahabat-sahabat juga....
moga kita mendapat syafaat dariNya...AMIN..


semalam berbuka seperti biasa...tapi..
kali ini juadah iftar lebey dari yang di jangka kan..
maknanya terawih tunggang terbalik..sebab terlalu kenyang sebab banyak minum air..
nafsu makan menjadi-jadi bila makanan terlalu banyak di depan mata...hehe...


semalam kami lima beradik berbuka di rumah nenek...
dah lama tak jenguk nenek saidatul di sana...
bukannya dia sihat sangat...tapi bila dengar cucu nak datang bukan main happy lagi...

sanggup masak 2 periuk nasi untuk cucu...
masakkan masak cuka my favourite...
buat cokodok pisang...pergh..
kopi panas and teh 0 panas...

semuanya menyelerakan..
tangan air orang-orang tua memang best..diaorg dah lebey pro sangat-sangat..:)









my grandma..
dah berumur dalam lingkungan 70-an...
Alhamdulillah masih kuat tapi takla seperti sebelum ini..
sejak ada kencing manis..tahap kesihatannya tak begitu memberangsangkan...

tok ada dua anak...
my mum and my untie..
keduanya dah kembali kerahmatullah....
tok hanya ada cucu-cucu...
harap cucu-cucu yang boley tengok-tengok kan dia...

kadang bawa juga stay di rumah saye...
tapi orang tua..mana nak duduk lama-lama di umah orang lain..
dia lebey selesa di rumah sendiri...
sebab ada pokok bunga,ada pokok durian,pokok rambutan and ayam yang perlukan dia..









saidatul seronok bila jumpa nenek tadi...
nenek belikan dia gaun comey untuk saidatul..
thanks nek..warna kuning..nampak ceria je...









my sister in law...
nampak macam budak-budak je...
yang belakang je nampak dah gumok and macam orang tua..hehe..
anak sedara yang makin bam-bam...
and my daughter...;)
















juadah semalam..huhu..jenuh makan..
nasib untuk perut 9 orang include budak kecik...

macam-macam ado...
sambal ikan pari
ikan keli bakar
ikan siakap
mee
ikan masak cuka
bubur lambuk
kuih muih(cokodok/cucur badak/kuih keria)
sambal tempe..and ada lagi..dah lupa nama-nama mereka..hehe...


*tengok elok-elok..ada orang menyorok di belakang tudung saji...*
siapakah itu..hehe....







seperti biasa...
kami wajib ada..hehe..
my brother..













perut rasa penuh sangat-sangat sebab saye amik air soya sehingga 4 gelas..
memang padat perut ni..
pukul 9.15pm terus gerak ke rumah...incik nizam nak solat terawih...:)
ibu pulak buat di rumah..sebab kena tengok si kecik ni yang tak berapa okay sebenarnya...
dengan selsema...dengan batuknya yang menjadi-jadi...
hope sayang get well soon...ibu and atta sayang saidatul..mmuahs...





*hari ini apa menu berbuka ye..*



wassalam...

Monday, August 1, 2011

ramadhan pertama..


Alhamdulillah..hari ini hari first umat islam berpuasa..

alhamdulillah kami bertiga dapat bersama dalam bulan ramadhan kali ini...
tahun lepas incik suami di kapal...kali ini incik suami di darat..
sampai raya tu..Alhamdulillah...


puasa hari ini so far so good..
tak memenatkan cuma terketar-ketar sahaja..
may be fully breastfeed saidatul..
but i'm okay...

menu berbuka tadi takder la terlalu berat..
simple and kami berlima kenyang sangat-sangat...







air sirap with buah longan....








sambal ikan ..
yummy...my young sis masak...thanks so much..






sayur campur dari saye...






kuih beli aje..tak reti buat..sebab malas belajar kan..hehe..






lepas berbuka just makan yang ringan..
then solat maghrib...
dah solat baru hentam kaw...kaw....punya..hehe...

dah kenyang masuk dalam perut..


esok nak bersahur pulak..
apa menu kengkawan...??















*SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN ALMUBARAK...*
MAAF DI PINTA ANDAI ADA KEKHILAFAN SELAMA SAYE MENGENAL KALIAN
MAAF JUGA JIKA ADA TERKASAR,ADA TERSALAH BICARA DAN ADA TERKATA LEBEY KURANG
DI BULAN MULIA INI SAYA MEMOHON BERIBU KEMAAFAN..
MAAF ZAHIR & BATIN.....


DARI : SAID NIZAM,MADIHAH DAN SAIDATUL MARDHIAH BEGUM...






esok masuk ramadhan yang ke 2..
moga kita semua di beri kemudahan dan kesihatan untuk melakukan amal ibadatNya...

amin...



final part ...bayview and juru...:)


wah..wah..sudah hari khamis....
maknanya hari ini hari last kami berada di hotel bayview...
rasa tak puas lagi nih...rasa nak terjah JJCM makan lagi...hehe....cukup madihah...


kami check out pukul 5pm...

thanks to capt Tong sudi bagi kami tumpang bilik...
lupa plak nak tambah extra one day..time nk minta tambah lagi satu hari...
rupanya dah full...tapi tak apa la..kejap je tumpang...

lunch kami just ambil nasi bungkus juga...
sebab petang tu nak jumpa geng kapal....:)










sudah selesai kursus incik suami...
lega rasanya..hehe...
thanks to bayview hotel atas service anda..
kos untuk kursus ni dah mencecah RM++++..huhu..apapun we have fun...



____________________________________________________________________________

kami di juru pula....


Alhamdulillah..pertemuan kami kali ini seperti di janjikan..
even ada yang tak dapat join....planning untuk berjumpa dan makan mee ketam di teruskan juga...
before ramadhan menjelma..
kami (muna sarah,elya halim,kak azizah and saye +suami masing-masing kecuali kak azizah sahaja..)
berjumpa di mcD..plan yang di atur sebelum ini..
kak azizah bawa mak dan ayahnya...best jugak kan sekali sekala bawa orang tua kita join..:)


kami semua berjumpa after maghrib...
saye bersama elya convoy dari R n R sungai juru..
after solat maghrib kami terus ke sana..

sama-sama bergerak ke kedai mee ketam..
kedai asal yang nak di bawa tutup pulak that day..
nasib ada kedai lain buka..yang pasti sungguh sedap mee ketam...hehe..















mee ketam juru..
sedap...tapi sayang..madihah tak pandai mee ketam..
harap incik suami je tolong kupaskan....huhu....










masing-masing tengah asyik dengan makanan...hehe...
ada mee ketam
ada nasi goreng udang+telur mata
ada nasi goreng ketam...




tengok meja kak azie...hehe...
penuh dengan ketam..huhu..





selesai kami makan...seisi bergambar pulak..hehe...
yang hujung sebelah kanan mak kak azie..





atta tolong kupaskan ketam untuk saidatul...




picture tak jadi...tangan incik nizam menganggu...hehe...




saidatul and ilham...
saidatul pun baru bangun tido...blurr lagi...
ilham pulak.nak handfhone ibu..huhu...





sudah selesai makan...kenyang abis...:)






tengah layan bola...
singapore lawan malaysia...
tapi rezeki tak menyebelahi malaysia...
takpela...nak buat camne..
kena gigih berusaha lagi....






suami saya incik nizam + conot hubby muna + ojan hubby elya and ayah kak azie...:)





kami berdua yang gedikk..huhu..





*picture-picture yang di atas...ada yang saye copy dari elya..dan ada dari saye sendiri...*

sudah kenyang dan tercapai apa yang nak di makan...syukur ya Allah rezeki yang Kau berikan..terima kasih ya Allah..

perut dah kenyang..so kami terus bergerak pulang ke rumah masing-masing..
esok pulak jadual saye padat...huhu..nak ke air terjun latabyu..ada entry terbaru yang saye update baru-baru ini..
tengok di sini ye....*before ramadhan*




Alhamdulillah..sudah selesai update citer basi kami..
apapun hope kalian semua enjoy...




*nak cargas solat asar..and nak main masak-masak di dapur bersama incik nizam...*

bye..bye..:)
Related Posts with Thumbnails